۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۱۱۶۷
رییس حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت پرورش صفت تواضع در انسان| مؤمن دربرابر کفار متواضع نیست

ضرورت پرورش صفت تواضع در انسان| مؤمن دربرابر کفار متواضع نیست
حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه تواضع در برابر مؤمنین لازم است، گفت: انسان برای دستیابی به صفت تواضع ابتدا باید تکبر را درون خود سرکوب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، با اشاره به مبحث تکبر و خطرات تکبر ورزیدن برای انسان، گفت: گاهی انسان هیچ چیزی ندارد اما تکبر را دارد و ما باید این صفت تکبر را از خود دور کنیم، مشکل است اما لازم است.

وی در ادامه افزود: تواضع از صفات بسیار مهم و لازم برای انسان است، قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: ای رسول خدا در مقابل مؤمن باید تواضع داشته باشید، این درحالی است که ایشان همواره متواضع بودند اما بازهم به ایشان چنین توصیه می‌شود.

مؤمن در مقابل کفار متواضع نخواهد بود

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه مؤمنین در مقابل کفار نباید متواضع باشند، اظهار کرد: مؤمن در مقابل دوستان و مسلمانان باید متواضع باشد، در روایات ما بر مسأله تواضع بسیار سفارش شده است، کسی که علم و مال و شخصیت دارد اما در مقابل مؤمن آنچه دارد ندیده می‌گیرد و متواضع است ثواب جهاد در راه خدا را می‌برد.

وی با اشاره به ضرورت تواضع مؤمنین در مقابل یکدیگر، تصریح کرد: اگر تواضع وجود داشت در ادارات شاهد این مشکلات برای ارباب رجوع نبودیم، گره در کار دیگران انداختن به دلیل نداشتن تواضع و تکبر داشتن است، زمانی که تکبر بیاید در مقابل مؤمن تواضع نخواهد کرد و گره از کار مؤمن باز نمی‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر روایات صفت تواضع یک حالت باید باشد و همواره باید همراه انسان باشد، زمانی که انسان می‌خواهد علم و شخصیت و مال خود را ببیند و تکبر بورزد باید بر سر تکبر خود بکوبد و تواضع کند، پیامبر اکرم(ص) اگر ناشناس بودند آنقدر متواضع بودند که کسی ایشان را نمی‌شناخت، ایشان جلسات را دایره شکل برگزار می‌کردند تا جلسه بالا و پایین نداشته باشد و خود ایشان مانند دیگر افراد بودند.

تواضع از ویژگی‌های ائمه معصومین(ع) است

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: تواضع پیامبر اکرم(ص) موجب شده بود تا همواره مانند اقشار پایین و سطوح پایین مردم زندگی کنند و ساده زیستی همیشه در زندگی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است، امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید در شبانه روز خوراک من دو نان جو بوده است، این نشان دهنده تواضع ایشان است.

وی با تأکید بر ضرورت الگو گرفتن از ساده زیستی ائمه معصومین(ع) در زندگی، تصریح کرد: یکی از صفات بارز امام زمان(عج) تواضع ایشان است، اینکه انسان از صفت تواضع برخوردار شود نیازمند تمرین و ممارست است، باید انسان تلاش بسیار کند تا بتواند متواضعانه زندگی کند و در برابر مؤمنین تواضع کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان منکوب کردن صفت تکبر را نخستین گام برای رسیدن به صفت تواضع عنوان کرد و گفت: زمانی که تمرین کنیم و برای نابودی تکبر و تلاش کنیم برای متواضع بودن، شاهد خواهیم بود صفت تواضع در عمق جان ما ریشه خواهد کرد، تواضع در مقابل خدا درخت تواضع را درون ما رشد خواهد داد و این تواضع در مقابل خداوند مقام عبودیت است که بسیار بالا است تا حدی که مقدم بر مقام رسالت است.

حضرت آیت الله مظاهری توجه به واجبات به ویژه نماز را از مصادیق تواضع در برابر خداوند برشمرد و اظهار کرد: تواضع تمرین خشوع و تواضع در برابر خداوند و بسیار مهم است، تواضع ما باید همیشگی باشد و همواره باید حواسمان باشد متواضع باشیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات